Dikuasakan oleh Blogger.
RSS

Mati Itu Pasti


Setiap insan pasti akan merasai 'mati',
Cuma masanya tak siapa pun pasti,
Kegerunan Izrail mesti dihadapi,
Walaupun diri mendesak ingin melarikan diri,
Tapi, kenapa perlu menghadapi mati?
Dengar sini,
Mati adalah salah satu tanda kekuasaan Illahi,
Diam di barzakh menunggu saat tibanya hari penghisaban diri,
Ruang rehat bagi mereka yang iman dan taqwa dijadikan pakaian diri,
Tetapi sebaliknya nasib mereka yang sering memungkiri,
Perintah Illahi.
Jadi,
Buatlah pilihan yang terbaik duhai akhi dan ukhti,
Mana yang lebih kau senangi,
Jika inginkan kebaikan diri,
Bersiap siagalah menghadapi janji Tuhan yang pasti mengunjungi,
Kerana saat tiba kehadirannya kau akan menghadap Illahi.
Akan tetapi,
Jika kau tetap memilih untuk berfoya-foya lagi,
Maka ingatlah!
Tika sampai waktunya, janji kan ditepati,
Mustahil sekali untukmu kembali ke dunia buat kesekian kali.
Oleh itu,
Bertaubatlah wahai diri-diri,
Yang masih diberi peluang untuk kembali kepada fitrah yang suci.
" Dan bagi tiap-tiap umat ada tempoh (yang telah ditetapkan) maka apabila datang tempohnya, tidak dapat mereka tundakan walau sesaatpun, dan tidak dapat pula mereka dahulukan."(al-Araf:34)
-dipetik dari Artikel iluvislam.com
Carian Google

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Usah Resah dan Gelisah

Bila berbicara soal jodoh, hati yang masih belum berpunya pasti merasa resah, gelisah, rendah diri dan ada yang lebih teruk, menyalahkan Pencipta atas takdir yang berlaku. Hal ini selalu berlaku bagi diri yang belum berpunya, lebih-lebih lagi bila umur kian meningkat, tika teman-teman lain bahagia bersama pendamping hidup tercinta, ditambah pula kehadiran buah cinta yang comel, hati pasti sebak, memang berat mata memandang, tapi siapa tahu betapa berat bahu yang memikul, lebih-lebih lagi buat wanita. Hati pasti tersentuh, walaupun senyuman masih terukir, namun dalam hati siapa yang tahu. Mengayuh kolek kecil sendirian, memang memenatkan, mengharap ada yang menanti di pelabuhan. Namun itu semua belum pasti.

       Namun, hidup ini bukanlah satu pilihan. Tiada siapa yang berhak memilih jantina mereka, tiada siapa yang berhak memilih lahir dari keturunan ternama. Hakikatnya itu semua rencana yang telah diaturkan oleh Pencipta. Kita sebagai yang dicipta harus bersyukur dengan nikmat yang dikurnia, sabar dan redha atas kesulitan yang dialami. Berfikirlah secara positif. Nikmat dan kebahagiaan hidup ini tidak hanya tertumpu di dunia yang fana ini. Kita masih punya akhirat yang menjadi destinasi terakhir. Dunia ini hanya tempat kita menyemai benih-benih amal, akhiratlah tempat kita mengecapi hasilnya. Jika baik benihnya, insyaAllah baiklah hasil tuaian kita nanti. Kita harus faham sedalamnya, memang setiap sesuatu dijadikan berpasangan. Namun, seperti yang dinyatakan, kehidupan bukan hanya tertumpu di dunia. Jadi, andainya ditakdirkan hidup kita di dunia ini tiada berteman, insyaAllah akan ada yang menanti di sana. Mungkin juga dia di sana sudah tidak sabar-sabar menunggu kita. Bersabarlah dengan setiap yang berlaku, pasti ada sinar kebahagiaan di penghujungnya. Jika masih belum bertemu kebahagiaan, itu bermakna kita masih belum di penghujung. Adulah padaNya, insyaAllah hati akan bertemu tenangnya. 



Carian Google


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS